De supportgroep is een speciale klas voor leerlingen die niet optimaal functioneren binnen de reguliere klas en lessen. Zij worden hier tijdelijk op een andere manier ondersteund in hun ontwikkeling. Het verblijf in deze groep heeft als doel de betreffende leerling zo te begeleiden dat hij of zij na enige tijd weer deel kan nemen aan het onderwijsleerproces in de reguliere lesgroep.
Bij een opname in de support zal er allereerst gekeken worden naar de oorzaken van de problematiek.
Problemen kunnen onder andere veroorzaakt worden door:
- gebrek aan (basis-)kennis
- onvoldoende vaardigheden op het gebied van plannen en organiseren van taken
- onvoldoende kennis en vaardigheden met betrekking tot het aanpakken van taken
- achterstanden opgelopen door ziekte of moeilijke persoonlijke omstandigheden
- gebrek aan motivatie
- het vertonen van ongewenst gedrag
Samen met de zorgcoördinator wordt bepaald op welke tijden en voor hoelang de plaatsing in de support gewenst is. Dit kan variëren van enkele uren per week tot een volledige plaatsing voor enkele weken.
In een speciaal daarvoor ingericht lokaal werkt de leerling onder begeleiding van de supportdocent aan taken die overeenkomen met de lestaken die de eigen klas op dat moment maakt. Mocht het nodig zijn dan worden taken aangepast en afgestemd op de situatie van de leerling. Zo werkt de leerling vooral aan datgene wat zal helpen om de draad weer op te pakken in de reguliere lessen.
Omdat de support een rustige omgeving is met ruime werkplekken kiezen sommige leerlingen er zelf voor hier een time out te nemen. Daarvoor gaan ze eerst in gesprek met de zorgcoördinator. Ook wordt er in bepaalde situaties ruimte geboden aan kinderen die moeite hebben met het uitvoeren van bepaalde taken of het maken van toetsen in de klas.
Voor leerlingen met gedragsproblemen is de support meestal niet vrijwillig. Toch biedt de verandering van de situatie en de andere omgeving nieuwe kansen en lukt het vrijwel altijd om de leerling vanuit de support weer terug in de klas te krijgen. In veel gevallen gaat het terugstromen naar de klas niet in een keer. Onder begeleiding en toezicht van de supportdocent en de zorgcoördinator gaan hier enkele weken overheen.
Wat de aanleiding voor de supportperiode ook is, het staat voorop dat we er aan willen werken dat de leerling weer vaardig, gemotiveerd en met plezier samen met zijn of haar klasgenoten de schooldagen op de Boni beleeft.
Contactgegevens supportgroep:
E-mail:
support@bonifatius.nl
Contactgegevens supportdocenten:
Mw. M. Vilsteren
m.vilsteren@bonifatius.nl
Mw. B. Ballast
b.ballast@bonifatius.nl
Mw. H. Post
h.post@bonifatius.nl